قیمت میکسر آزمایشگاهیانواع همزن مکانیکی آزمایشگاهی

مقدمه ای در خصوص همزن آزمایشگاهی

همزن آزمایشگاهی یکی از مرسوم ترین لوازم در آزمایشگاه ها می باشد. از مزایای همزن مکانیکی آزمایشگاهی میتوان به ایمنی بالا، صرفه جویی در زمان، انعطاف پذیری، استاندارد بالا در پاکیزگی  و مخلوط کردن بالای نمونه ها اشاره کرد. از این دستگاه در صنایع مخلتفی همچون داروسازی , صنایع رنگ , صنایع غذایی , صنایع پتروشیمی و ... می توان استفاده کرد.  چنانچه برای استفاده همزن آزمایشگاهی در آزمایشگاه خود تصمیم دارید تا یک دستگاه مناسب با ویژگی های خوب و عالی خریداری نمایید پیشنهاد ما به شما این است که تا پایان این مقاله یا ما همراه باشید. با دانستن کارکرد و ویژگی های هر یک از همزن های آزمایشگاهی آگاه خواهید شد که بهترین و مناسب ترین همزن آزمایشگاهی برای شما کدام است.

پیدایش همزن برق

در ابتدا جهت همزدن و یکنواخت سازی مواد از ابزارهایی بسیار ساده استفاده میکردند. این روش باعث خستگی کاربر و یا عدم یکنواختی در همزدن محلول و مخلوط شدن مواد مورد نظر با یکدیگر می شد. همانطور که می دانیم دانشمندان , محققان و کارشناسان در آزمایشگاه ها برای تحقیق و آزمایش و رسیدن به یک نتیجه دقیق باید برخی مواد را با یکدیگر ترکیب کنند. برای مخلوط کردن مواد به دستگاه یا ابزارهایی نیاز بود که بتوانند با استفاده از آنها علاوه بر صرفه جویی در زمان به میزان , یک دستی مخلوط و یکنواختی مورد نظر دست یابند. بنابراین همزن آزمایشگاهی یکی از دستگاه های مهم و کاربردی در آزمایشگاه ها و صنایع مختلف به شمار می آید. دستگاه های مخلوط کن عموما به صورت برقی می باشند زیرا استفاده از آن آسان تر است. کار با همزن برقی به انجام کار سرعت بخشیده و مدت زمان میکس نمودن را کوتاه تر می نماید. خصوصا در شرایطی که به همزدن در زمان طولانی نیاز داشته باشیم.  اما در زمان های عادی که زمان اولویت ما نیست و اهمیتی چندانی ندارد، میتوان نمونه ها را توسط میکسر دستی مخلوط نمود. این عملیات توسط میله های همزن دستی انجام می شود.  

همزن آزمایشگاهی چیست

همزن آزمایشگاهی که با نام های دیگری مانند: میکسر آزمایشگاهی ، همزن مکانیکی آزمایشگاهی ، میکسر گردابی نیز شناخته می شود یکی از مهمترین و موسوم ترین لوازم در آزمایشگاه ها می باشد. مخلوط کردن سیالات از فرایندهای بسیار مهم در صنایع شیمیایی می باشد. سیستم همزن ها می تواند شامل ادغام کردن یک یا چند سیال با هر کدام از فازهای دیگر مانند مایع، جامد و گاز باشد. عملیات دستگاه به طور معمول جهت مخلوط نمودن یک حجم از محلول، واکنش شیمیایی، سوسپانسیون و تعلیق (مخلوط سازی چند فاز با یکدیگر)، انتقال حرارت وانتقال جرم  در صنایع بکار می رود.

انواع میکسر آزمایشگاهی
  • همزن مکانیکی

همزن مکانیکی آزمایشگاهی جهت مخلوط ( میکس ) نمودن و ترکیب مایعات در تعداد دور و زمان مشخص مناسب است. پرده های همزن مکانیکی با توجه به نوع محلول مخلوط شونده متفاوت است. که می توانند در نوع و شکل چرخش محلول در ظرف تفاوت ایجاد کنند. ( تصوير شماره سه )

  • همزن مغناطیسی

همزن مغناطیسی ، استیرر یا میکسر مغناطیسی یکی از ابزارهای آزمایشگاهی بوده که برای مخلوط کردن مایعات در آزمایشگاه از آن استفاده می شود. در این نوع همزن میله کوچکی به نام مگنت ( Stirrer Bars )  در داخل ظرف مایع  (به عنوان مثال ارلن یا بشر ) قرار میگیرد , سپس ظرف مایع بر روی صفحه دستگاه قرار داده می شود که زیر آن محوری با خاصیت مغناصیسی در حال چرخش است ، این محور مگنت داخل ظرف را بدون تماس فیزیکی و به وسیله نیروی مغناطیسی خود به گردش در می آورد. ( تصوير شماره شش )

  • همزن مغناطیسی همراه با هات پلیت

هات پلیت مگنت یا " صفحه گرمکن با همزن " محلول ها را علاوه بر گرم کردن مخلوط میکند. دارای دو ولوم چرخشی به صورت جداگانه است که یکی برای تنظیم سرعت چرخش مگنت جهت همزدن محلول و دیگری جهت  تنظیم درجه دما می باشد.  البته در نوع دیجیتال این محصولات شما می توانید به جای داشتن ولوم چرخشی دکمه های تنظیم سرعت گردش همزدن و گرم کردن محلول را در روی پنل دستگاه داشته باشید. ( تصوير شماره یک )

  • همزن های خطی و دورانی

از شیکر  خطی و اوربیتالی آزمایشگاهی جهت تکان دادن انواع مایعات به صورت یکنواخت در حالت خطی و دورانی در بطری های مخصوص مختلفی مانند ارلن و بالن و ... استفاده می کنند. از نام های دیگر این دستگاه می توان به شیکر مکانیکی اشاره کرد. از دستگاه شیکر مکانیکی در مواقعی استفاده می کنند که بخواهند محلول یا مخلوط مورد نظر به مدت طولانی و یکنواخت تکان داده بشود. این همزن ها برای همه آزمایشگاه های تحقیقاتی , صنعتی , آموزشی , تشخیصی و هماتولوژی نیز توصیه می شود. ( تصوير شماره دو )

  • همزن های لرزشی و پیچشی ( ورتکس آزمایشگاهی )

میکسر ورتکس یا میکسر گردابی دستگاه ساده ای است که اغلب در آزمایشگاه ها برای مخلوط کردن ویال های کوچک مایع از 0.2 میلی لیتر تا حداکثر لوله های 50 میلی لیتری مورد استفاده قرار می گیرند. ورتکس آزمایشگاهی شامل یک موتور الکتریکی است که محور محرک آن به صورت عمودی شکل قرار گرفته است و به یک قطعه لاستیکی محفظه ای متصل است که کمی خارج از مرکز نصب شده است. در مدل های مختلف قطر این قطعه پلاستیکی متفاوت است که شما می توانید انواع ویال ها و لوله ها را بر روی آن سوار کنید. دستگاه ورتکس برای مخلوط  نمودن نمونه های داخل ویالها یا لوله های کم حجم طراحی شده است.  که با حرکت چرخشی و حالت اوربیتالی روی محور خود سبب میکس کردن محتویات داخل ویال یا لوله می شود. اکثر میکسرهای گردابی دارای تنظیمات سرعت متغیر هستند. می توان این شیکر را طوری تنظیم کرد که به طور مداوم کار کنند، یا فقط زمانی که فشار رو به پایین به قطعه لاستیکی وارد می شود، کار کند. ( تصوير شماره چهار )

مزایای میکسر آزمایشگاهی

مزایای استفاده از همزن آزمایشگاهی به همراه دارد شامل موارد زیر میباشد:  

-    مخلوط نمودن کامل مواد
-    صرفه جویی در زمان  
-    بهبود بهره وری و کارایی
-    اطمینان خاطر از نتایج ایمن
-    استاندارد بالا در پاکیزگی
-    حداکثر انعطاف پذیری دستگاه
-    قابلیت انتخاب پره مناسب و تعویض آسان آن  
-    قابلیت تنظیم سرعت  در دورهای متفاوت  
-    طراحی مناسب از لحاظ ارگونومیکی برای کاربر  
-    مناسب برای تمام سیالات با ویسکوزیته کم تا زیاد  

اجزای تشکیل دهنده میکسر مکانیکی آزمایشگاهی      

بدنه اصلی:
بدنه دستگاه شامل پوسته است که بخش های فن جابه جایی هوا، واحد کنترل سرعت، الکتروموتور ،گیربکس و سیم کشی برق را درخود جای داده است. روی صفحه  جلویی بدنه دستگاه قطعاتی همچون استارت / استپ روتور، سوئیچ کنترل کننده سرعت و اهرم جهت تنظیم ارتفاع قرار دارد.
پایه و ستون:
 جهت قرارگیری دستگاه بر روی سطح و تراز نمودن آن استفاده می شود. یک ستون جهت تنظیم ارتفاع به قسمت بالایی دستگاه متصل است.
 پره یا پروانه:  
 پروانه هایی که به میله اصلی متصل میباشد، مهم ترین نقش برای همزدن را اجرا می کنند که با توجه به نوع محلول  دارای انواع مختلف با کاربرد های متفاوت میباشد که هرکدام از انها امکان مخلوط نمودن سیالات متفاوت را به کاربر میدهند ..

نحوه کار با میکسر آزمایشگاهی


➢    انتخاب پره مناسب با محلول مورد نظر  
➢    تنظیم ارتفاع دستگاه با توجه به حجم نمونه و ظرف مورد استفاده  
➢    اتصال میکسر به منبع تغذیه  
➢    قرار دادن سویئچ دستگاه در حالت روشن   
➢    تعیین سرعت چرخش پره در نظر داشته باشید پره به طور کامل درون نمونه غوطه ور باشد.  

کاربرد در صنایع


در ادامه برخی از صنایع که نیازمند دستگاه همزن میباشند را معرفی مینمایم:
¶ صنعت تولید لوازم آرایش ی
¶ صنعت داروسازی  
¶ صنایع تولید مواد شیمیای ی
¶  صنعت تولید مواد شوینده  
¶  صنعت معدن  
¶ صنعت ساخت مصالح ساختمانی  
¶  صنایع فرآوری مواد غذایی  

نکات مهم افزایش طول عمر در دستگاه
 
•    قطع برق از طریق سوئیچ جهت پیشگیری از بروز حادثه پس از برقراری مجدد برق در سیستم دستگاه
•    غوطه ور بودن قسمت پروانه باید قبل از روشن شدن دستگاه به دلیل امکان تغییر حالت سیال در واکنش نسبت به دما
•    اطمینان از سفت بودن پیچ های اتصال میکسر قبل از روشن نمودن دستگاه جهت جلوگیری از  آسیب های جبران ناپذیری حاصل از لقی در اتصالات قطعات  
•    استفاده از فن برای مخلوط هایی که ممکن از دمای آنها طی مخلوط شدن بالا رود
 
 
اگر قصد خرید همزن های آزمایشگاهی در زمینه ها و انواع مختلف را دارید میتوانید از طریق ثبت سفارش در سایت و یا تماس با کارشناسان ما با ما در ارتباط باشید.

نظرتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *